دارالشفای امام (ع)، مکانی نام‌آشنا برای زائران و مجاوران صحن و سرای رضوی است؛ مکانی با قدمتی دیرینه که پزشکان باتجربه و مخلص بسیاری در آن به مداوای بیماران پرداختند تا درد و رنج محبان امام مهربانی‌ها (ع) را کاهش دهند.

خدمت خالصانه و بدون منت پزشکان به بیماران و زائران در دارالشفای امام (ع)

دارالشفای امام (ع)، به‌عنوان نزدیک‌ترین مرکز درمانی به بارگاه ملکوتی رضوی، سال‌هاست به‌صورت شبانه‌روزی در بخش‌های مختلف درمانی و تشخیصی، زیر نظر مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی، به زائران ایرانی و غیرایرانی خدمات‌رسانی می‌کند چنان‌که در حال حاضر، بیش از ۲۰۰ پزشک رسمی و افتخاری مجرب در شیفت‌های گوناگون در آن خدمت می‌کنند. در ادامه، به مناسبت یکم شهریورماه، روز پزشک، از دریچه گفت‌وگو با دو پزشک باسابقه دارالشفای امام (ع)، با حال و هوای خدمت پزشکان در این مرکز درمانی، آشنا می‌شویم.


 خدمتی خالصانه به بیماران
 اول وقت اداری است و طبقه اول دارالشفای امام (ع) هنوز خلوت است. دراین‌میان، طبق هماهنگی صورت‌گرفته، دقایقی در یکی از اتاق‌های معاینه پزشکان متخصص این مرکز درمانی، مهمان دکتر میترا سالاری، جراح و متخصص چشم می‌شوم. دکتر سالاری از پزشکان پیش‌کسوت مشهدی با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت در این حرفه است که چند سالی است در دارالشفای امام (ع) هم به معاینه بیماران می‌پردازد. وی در خصوص ادامه تحصیل خود در رشته پزشکی می‌گوید: ازآنجایی‌که پزشکی، شغل خانوادگی ما بود و پدرم و عموهایم، همگی پزشک بودند، من هم به این رشته علاقه‌مند شده بودم. حتی به یاد دارم وقتی در دانشگاه در رشته پزشکی قبول شدم، مادرم به من گفت اگر می‌خواهی پزشک شوی، فقط باید به مردم خدمت کنی.
دکتر سالاری درباره چگونگی پیوستنش به جمع پزشکان مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی نیز می‌گوید: چند سال پیش، با اصرار و تشویق مدیرعامل وقت این مؤسسه، چند دفعه به دارالشفای امام (ع) آمدم و وقتی از نزدیک با فضای خدمت در این مکان آشنا شدم، تصمیم گرفتم به حرفه پزشکی‌ام در این مرکز درمانی ادامه دهم و بسیار خوشحال هستم که می‌توانم در اینجا به بیماران و زائران خدمت کنم.
وی می‌افزاید: اگرچه زائران حرم مطهر رضوی، بخش گسترده‌ای از بیماران این مرکز درمانی را به خود اختصاص داده‌اند، اما تعداد بیماران مشهدی هم کم نیستند. بسیاری از آنان با شناخت قبلی از پزشکان، برای معاینه به دارالشفاء مراجعه می‌کنند.
متخصص چشم دارالشفای امام (ع) تصریح می‌کند: به‌عنوان یک پزشک، در هر مکانی که کار کنم، فقط نیتم خدمت به بیماران است. به عبارتی در این مرکز درمانی، همان‌طوری که در مطبم بیماران را معاینه می‌کردم و برایشان وقت می‌گذاشتم، آنان را ویزیت می‌کنم.
وی ادامه می‌دهد: روزهایی که برای معاینه بیماران به دارالشفاء مراجعه می‌کنم، در ابتدای خیابان آیت‌الله واعظ طبسی (ره) از تاکسی پیاده می‌شوم. لحظاتی همان‌جا می‌ایستم و درحالی‌که به گنبد و بارگاه ملکوتی رضوی نگاه می‌کنم، برای شفای بیماران دعا کرده و با امام رضا (ع) حاجاتم را در میان می‌گذارم. سپس به محل خدمتم رفته و مشغول به کار می‌شوم.
همچنین دکتر سالاری در توصیه به نسل جوان که تصمیم دارند در رشته پزشکی تحصیل کنند، می‌گوید: جوانی که می‌خواهد پزشک شود، فقط باید برای خدمت خالصانه به مردم وارد این حرفه شود. به‌هیچ‌عنوان نباید نگاه مادی و کسب درآمد بالا به این شغل داشته باشد. البته امکان کسب درآمد بالا هم وجود دارد، اما وقتی فقط هدف پزشک خدمت به بیماران باشد، اشتغال در این حرفه، لذت خاصی دارد که نمی‌توان آن را بیان کرد.

 
 دارالشفای امام (ع)، درمانگاهی خاص
 همچنین به طبقه همکف دارالشفای امام (ع) می‌روم که به ارائه خدمات بخش پزشکان عمومی، واحد اورژانس و بخش تزریقات، پانسمان و سرم‌تراپی در دو واحد مجزای بانوان و آقایان و واحد بیماران بین‌الملل، اختصاص دارد. سالن آن کم‌وبیش مملو از بیمار است. بیماران زائر و مجاور، به‌نوبت توسط پزشکان عمومی معاینه می‌شوند. دراین‌میان، دقایقی هم در یکی از اتاق‌های معاینه این طبقه با دکتر حسین آزاد، پزشک عمومی و مسئول فنی مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی، هم‌کلام می‌شوم. وی با اشاره به اینکه ۳۱ سال سابقه فعالیت در حرفه پزشکی را دارد، می‌گوید: زمانی که در دبیرستان در رشته علوم‌تجربی تحصیل می‌کردم، پزشکی، یکی از رشته‌های برتر و پرطرفدار بود. البته همچنان طرفداران خاص خود را در میان نسل جوان دارد، هرچند نسبت به گذشته رغبت به تحصیل در رشته پزشکی کمتر شده است. به‌این‌ترتیب، من هم از متقاضیان رشته پزشکی بودم و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد قبول شده و ادامه تحصیل دادم تا به بیماران خدمت کنم.
به گفته پزشک دارالشفای امام (ع)، فردی باید وارد رشته پزشکی شود 

که ضمن علاقه به این حرفه، شوق خدمت داشته باشد، چراکه فرد برای تحصیل در این رشته باید جوانی‌اش را فدا کند تا دوران تحصیل و طرح خود را بگذراند. از طرف دیگر، حرفه پزشکی، شیفت‌های کار طولانی، مسئولیت سنگین نجات جان بیماران و دیگر سختی‌های خاص خودش را دارد.
 در ادامه، دکتر آزاد بیان می‌کند: از همان اولین روزهای فارغ‌التحصیلی‌ام در رشته پزشکی، در دارالشفای امام (ع) مشغول به خدمت شدم و بیش از سه دهه سابقه همکاری با این مرکز درمانی را دارم. درواقع، در ساختمان‌های مختلفی که در آن‌ها، دارالشفای امام (ع) فعال بوده؛ از ساختمان قدیم آن در حرم مطهر رضوی تا این ساختمان در دوربرگردان شیخ طوسی حرم مطهر، خدمت کردم تا جایی که می‌توان گفت از نزدیک شاهد تغییر و تحولات این مرکز درمانی و ارتقای خدمات آن تا به امروز بوده‌ام.
 از این پزشک باسابقه درباره وجه تمایز خدمت در دارالشفای امام (ع) با سایر مراکز درمانی مشابه می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: این دارالشفاء، از همان قدیم یک درمانگاه خاص بوده و هست و بسیاری از بیماران آن به‌دلیل نگاه اعتقادی خاصی که به این مرکز درمانی دارند، به آن مراجعه می‌کنند.
وی می‌افزاید: البته این امر درگذشته بسیار رواج داشته به‌خصوص که در زمان قدیم در دارالشفاء مثل امروز خدمات تخصصی به بیماران ارائه نمی‌شده و خدمات‌رسانی محدود به خدمات اورژانسی و درمان‌های سرپایی بوده است، درحالی‌که امروزه بسیاری از بیماران برای استفاده از خدمات متنوع پزشکی به دارالشفای امام (ع) مراجعه می‌کنند.
دکتر آزاد ادامه می‌دهد: همچنین باتوجه‌به حجم بالای بیماران آن که از گوشه‌وکنار ایران و حتی خارج از مرزهای کشور به امید درمان به این مرکز مراجعه می‌کنند، خدمت در آن با سختی‌هایی برای کادر درمان همراه است. البته ازآنجایی‌که این مرکز درمانی در حریم حرم مطهر بنا شده، کارکنان آن هر روز عرض سلام و احترامی به حضرت رضا (ع) کرده و سپس به محل کار خود می‌روند.
وی خاطرنشان می‌کند: خوشبختانه امروزه باتوجه‌به فعالیت پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی در صحن‌ها و رواق‌های مختلف حرم مطهر رضوی با حضور نیروهای مجرب، سطح ارائه خدمات پزشکی در این بارگاه ملکوتی بسیار ارتقا یافته است و اقدامات اولیه برای بیماران اورژانسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در داخل حرم مطهر انجام می‌شود.

آرزو مستاجر حقیقی

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.